در اين سبك از هنرنقاشي و تصويرگري ، عناصر تصويري ، فضاهاي تصوير شده ، و تركيب بندي اجزاي تصوير ، تقريبا به همان گونه اي است كه در طبيعت هست . در تاريخ هنر نقاشي نيز جلوه هاي واقع گرايي را در آثار هنرمندان پيش و پس از دوران كلاسيك ، هم چون ميكلانژ ، داوينچي و رافائل مي توان ديد ، اما سبك واقع گرايي ( رئاليسم ) در هنر نقاشي با تلاش هاي دوميه و ميله ، نقاشان فرانسوي ، به وجود آمده است . موضوع نقاشي هاي اين دو هنرمند زندگي عادي و روزانه ي مردم است و عناصر تصويري در آثار آن ها نمود واقعي يافته است . در تصويرگري ، تكنيك هاي رئاليسم بيشتر در كتاب هاي تصويري نوجوانان و نيز كتاب هاي علمي و اطلاعاتي به كارگرفته مي شود . در كتاب هاي اين را مي گويند شجاعت اثر آرمسترانگ اسپري ، پسر توفان و زندگي ، آغاز ، پايان اثر رابرت اينگپن ، تصويرگر استراليايي ، حيوانات عزيز بخوابيد ! اثر سوزان ريها ، تصويرگر اتريشي ، جاده ي ابريشم سرشار ازتصويرهاي واقعي هستند كه بيشتر براي خوانندگان نوجوان فراهم آمده و برخي از آن ها به پديده هاي علمي در زندگي انسان ، جانوران و طبعت پرداخته اند . كاربرد تصويرهاي واقع گرا( رئاليستس) در كتاب هاي علمي و دانش اجتماعي دقيق تر و بجاتر است و تصويرگران اين گون كتاب ها با دقت تمام ، تصويرهايي پرساخت و ساز براي كودكان و نوجوانان پديد آورده اند تا امكان آشنايي آن ها با شخصيت هاي تاريخي ، محيط زندگي انسان و پديده هاي طبعي ، با توجه و شناخت كامل تري صورت گيرد . دردوره ي نوين شكل گيري كتاب كودك در ايران درسال هاي دهه ي 40 در كتاب هاي گيلان وهفا ايستوس اثرتصويرگرهنرمند ، بهمن دادخواه امروزي ترين ويژگي هاي تصويرگري واقع گرايانه را مي بينيم .
سبك واقع گرايي (رئاليسم) در ميان تصويرگران ايراني ، به طور حرفه اي درآثار خطي پرويز حيدرزاده و در كتاب هايي چون افطار ، يك دانه زيتون - يك دانه خرما و مسافردريا به كار گرفته شده است . پرويز حيدرزاده با روي آوردن به تمركز شخصيت هاي انساني و ويژگي هاي بومي در تصويرهاي خود در حوزه ي كتاب هاي نوجوانان بسيار واقع گرايانه عمل كرده است .
يك فريم از داستان سبك واقع گرايي (رئاليسم)
144
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2